Η κυβέρνηση άσχετα με τη σύνθεση της, θα λειτουργεί κατά βάσιν ως "Εκτελεστική Γραμματεία" του ΔΝΤ
Γράφει ο Μενέλαος Τασιόπουλος
Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού από το Καστελόριζο, μπορεί να μην εμπεριείχε ούτε μία αναφορά στο ΔΝΤ, αλλά μόνον στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης, όμως η πραγματικότητα για την Ελλάδα από τη Δευτέρα θα είναι απολύτως διαφορετική από αυτή που έχουμε συνηθίσει.
Πέραν του οικονομικού τομέα, θα υπάρξουν σημαντικές διαφορές στην άσκηση της διακυβέρνησης και στα περιθώρια εθνικής και πολιτικής κυριαρχίας. Παράλληλα δημιουργούνται μια σειρά ζητημάτων και Θεσμικού χαρακτήρα.
Συγκεκριμένα η κυβέρνηση, ως προς τη λειτουργία της και πέρα από επικοινωνιακά τεχνάσματα, για τα επόμενα χρόνια, άσχετα με τη σύνθεση της, θα λειτουργεί κατά βάσιν ως "Εκτελεστική Γραμματεία" του ΔΝΤ. Ουσιαστικά η λογική της διαπραγμάτευσης και όχι διαβούλευσης, που θα θέτει η τεχνοκρατία του Ταμείου, θα εμπεριέχει διαφορετικές, πολύ δύσκολες για την κοινωνία αποφάσεις, σε μια ενιαία στρατηγική περιορισμού των δαπανών, έναντι κά9ε κόστους. Θα μπορεί δηλαδή να προκριθεί, για παράδειγμα, σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, η μείωση μισθών κατά 20% ή και παραπάνω, ανάλογα με τις συνθήκες, ή διεύρυνση-απελευθέρωση των απολύσεων ή περιθωριοποίηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Στο επίπεδο των υπουργικών αποφάσεων και της λειτουργίας της εκτελεστικής εξουσίας, θα πρέπει να σημειωθεί το διπλό πρόβλημα που προκύπτει. Πρώτον, ως προς το κατά πόσον θα υπάρχει υπερψήφιση τους από το Κοινοβούλιο και ειδικά από τους βουλευτές του ΠΑ-ΣΟΚ, που αποτελούν την πλειοψηφία. Φυσικά στο επίπεδο αυτό θα τεθεί το δίλημμα, το οποίο θα έχει βάση, ότι ή υπερψηφίζονται τα νομοσχέδια ή χρεοκοπούμε, μη λαμβάνοντας την επόμενη δόση των δανείων του μηχανισμού. Το δεύτερο πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι, σύμφωνα με το συνταγματικό και θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας, που αποτελεί ώριμη δημοκρατία της Ευρώπης και όχι κάποια χώρα με αυταρχικό καθεστώς του τρίτου κόσμου ή αναπτυσσόμενη δημοκρατία της Ανατολικής Ευρώπης, οι πολίτες για κάθε απόφαση και νόμο μπορούν να προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη για ακύρωση διατάξεων του.
Τι σημαίνει αυτό; Καθυστερήσεις ή και ακύρωση των αποφάσεων. Για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο και να παραμείνει σε ισχύ το Σύνταγμα η εποπτεύουσα από το ΔΝΤ κυβέρνηση θα πρέπει να καταφεύγει στη διαδικασία των Προεδρικών Διαταγμάτων. Με τον τρόπο αυτό το ελληνικό Κοινοβούλιο σε ελάχιστο χρονικό διάστημα θα προσομοιάζει με την περίφημη "Συμβουλευτική" της Χούντας, ενώ η Προεδρία της Δημοκρατίας θα συνδεθεί με σειρά αντιλαϊκών και σε κάποιο βαθμό αυταρχικών μέτρων, ευρισκόμενη ως θεσμός στο "μάτι του κυκλώνα".
Δεν είναι καθόλου τυχαία η δήλωση του Γ. Παπανδρέου στο πλαίσιο του τελευταίου Υπουργικού Συμβουλίου, πριν από την παράδοση της χώρας στο ΔΝΤ και την ευρωπαϊκή κυριαρχία, ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Η περίπτωση αυτή προβλέπεται από το Σύνταγμα και συσχετίζεται με τον περιορισμό διατάξεων ατομικών ελευθεριών. Αφορά τη λήψη αποφάσεων αλλά και την επιβολή τους στην περίπτωση μαζικών αναταραχών. Επίσης ο κ. Παπανδρέου στο ίδιο Υπουργικό Συμβούλιο παραδέχθηκε, σε αντίθεση με τις δημόσιες δηλώσεις, ότι η Ελλάδα στις διαπραγματεύσεις που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη δεν μπορεί να θέσει "κόκκινες γραμμές". Από το σημείο αυτό ξεκινούν και τα σενάρια για επόμενη σύνθεση κυβέρνησης, διαφορετικού προσανατολισμού (σαφώς διαχειριστικού) αλλά και προφίλ των προσώπων (μη κοινοβουλευτικών) που θα τη συγκροτούν. Οι τομείς Εξωτερικών, Αμυνας και Εσωτερικής Ασφάλειας παραμένουν κρίσιμοι ως προς την επάρκεια εθνικής εποπτείας και διαχείρισης τους, όπως κι αν εξελιχθούν οι συνθήκες...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου