Εξεταστική Επιτροπή για την υπόθεση των ομολόγων ζητάει μιλώντας του στο newstime.gr ο πρώην υπουργός Απασχόλησης Σάββας Τσιτουρίδης. Σε μια εκ βαθέων συνέντευξη, ο πρώην βουλευτής Κιλκίς, ο οποίος έμεινε εκτός ψηφοδελτίων με απόφαση του κ. Καραμανλή, επιτίθεται εκ νέου στον απερχόμενο πρόεδρο της ΝΔ, ζητώντας πάλι εξηγήσεις γι’ αυτή την απόφαση. Δηλώνει, μάλιστα, ότι θέλει να παραμείνει στην πολιτική και να κριθεί από τους συμπολίτες του, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αυθαίρετες, φεουδαρχικού χαρακτήρα αποφάσεις, όπως αυτή του κ. Καραμανλή, δεν μπορούν να με σταματήσουν». Ο κ. Τσιτουρίδης διατηρεί μια ουδέτερη στάση σε σχέση με τους υποψήφιους αρχηγούς, επισημαίνοντας ότι κανείς δεν έχει κάνει ακόμη ρήξη με το παρελθόν, αλλά και σε σχέση με το δίλημμα που έθεσε ο κ. Σαμαράς στο συνέδριο, αν δηλαδή η ΝΔ πρέπει να απευθυνθεί στους ψηφοφόρους της ή να διευρυνθεί, λέγοντας ότι η ΝΔ θα πρέπει να συμφωνήσει πρώτα σε μια νέα μεταρρυθμιστική ατζέντα, την οποία μάλιστα περιγράφει. Ξεκαθαρίζει, πάντως, ότι δεν παίρνει τώρα θέση, γιατί ο νεοδημοκράτης πολίτης δε χρειάζεται ενδιάμεσους. Έχει ενδιαφέρον ότι ο πρώην υπουργός Απασχόλησης αποκαλύπτει, για πρώτη φορά σε συνέντευξη, ότι το καλοκαίρι του 2006 είχε συμφωνήσει με τους κ.κ. Καραμανλή και Αλογοσκούφη στα κύρια σημεία μιας συνολικής μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού συστήματος, η οποία όμως ουδέποτε υλοποιήθηκε στα πολιτικά επώδυνα σημεία της: «Λυπούμαι που είμαι αναγκασμένος να πω ότι πολύ λίγα από αυτά τα πράγματα, τα παρουσιάσαμε ως μεταρρύθμιση. Τις σημαντικές πολιτικές αποφάσεις δεν τις πήραμε. Τις στείλαμε στους επόμενους», …που ελπίζει ο κ. Τσιτουρίδης, να τις πάρουν.
Ερ. Κύριε Τσιτουρίδη, πώς βλέπετε τη διαδικασία εκλογής αρχηγού στη ΝΔ; Όλα δείχνουν ότι πάμε σε ένα ντέρμπι ανάμεσα στην κ. Μπακογιάννη και τον κ. Σαμαρά.
Απ. Για μας είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδικασία. Πολιτικά, κομματικά και παραταξιακά. Στη ΝΔ, ύστερα από πολλά χρόνια μακράς και βαθιάς σιωπής, επιτέλους μιλάμε. Καμιά φορά με τις υπερβολές μας, αλλά είναι σημαντικό ότι μιλάμε. Και σε αντίθεση με το κλίμα που επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί από ορισμένες πλευρές, ότι στο συνέδριο σκοτωθήκαμε, βγάλαμε τα μαχαίρια, εγώ είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένος, γιατί αρκετές δεκάδες άνθρωποι, περίπου εκατό, πήραμε το λόγο και μιλήσαμε πολιτικά. Έτσι γίνεται στις φιλελεύθερες δημοκρατικές παρατάξεις…
Ερ. Από το συνέδριο και μετά, όμως, υπάρχει πολιτικό διακύβευμα. Το έθεσε ο κ. Σαμαράς, λέγοντας ότι θα πρέπει να πείσουμε πρώτα τους δικούς μας ψηφοφόρους, και μετά να δούμε πώς θα κατακτήσουμε την εξουσία, και απάντησε η κ. Μπακογιάννη λέγοντας ότι πρέπει να απευθυνθούμε σε όλη την κοινωνία. Εσείς πώς το αξιολογείτε;
Απ. Θεωρώ ότι υπάρχει ένας τρίτος δρόμος, τον οποίο και κατέθεσα στο συνέδριο, ανάμεσα στο τι θα πρέπει να κάνουμε πρώτα και το τι πρέπει να κάνουμε μετά. Εκτιμώ ότι μπορούμε να δρομολογήσουμε τα πάντα τώρα.
Ερ. Τι εννοείτε με αυτό;
Απ. Κοιτάξτε, η συζήτηση για την Κεντροδεξιά άνοιξε λόγω της πρόσφατης οδυνηρής μας ήττας. Αυτή την κρίση πρέπει να τη βιώσουμε ως μια πολύ καλή ευκαιρία για να αλλάξουμε πορεία. Να αλλάξουμε πράγματα μέσα στη ΝΔ και, πρώτα απ’ όλα, να κάνουμε ρήξεις με τον κακό εαυτό μας. Το καινούργιο δε μπορεί να έρθει χωρίς ρήξεις με το παλιό.
Ερ. Συγγνώμη, θεωρείτε ότι αυτή η ρήξη με το παλιό έχει γίνει από τους υποψηφίους αρχηγούς;
Απ. Όχι, δεν έχει γίνει, τουλάχιστον ακόμη, και δεν έχει γίνει από κανέναν στη ΝΔ. Πρέπει να καταλάβουμε ότι η εποχή του λιβανίσματος προς τους ισχυρούς τέλειωσε. Ναι, όλοι μαζί χάσαμε. Υπάρχουν, όμως, αναλογικές ευθύνες και δε μπορούμε να συνεχίσουμε να λιβανίζουμε τους πρωταγωνιστές της αποτυχίας.
Ερ. Υποθέτω ότι με αυτό εννοείτε, φυσικά, και τον πρώην πρωθυπουργό, τον κ. Κώστα Καραμανλή.
Απ. Κι εμένα…
Ερ. Κι εσάς. Παρεμπιπτόντως, εσείς έχετε ένα ανοικτό ζήτημα με τον κ. Καραμανλή. Είχατε πει ότι θα ζητήσετε εξηγήσεις γιατί σας άφησαν έξω από τα ψηφοδέλτια…
Απ. Το εζήτησα και προ των εκλογών και μετά τις εκλογές.
Ερ. Έχετε λάβει απάντηση;
Απ. Όχι, δεν έχω λάβει καμία απάντηση και δεν ξέρω και αν υπάρχει απάντηση στο ερώτημα. Αν υπήρχε, πιστεύω θα μου την έδιναν.
Ερ. Έτσι όπως διεξάγεται αυτή τη στιγμή η συζήτηση, εν όψει της εκλογής του νέου αρχηγού από τη βάση, γίνεται αυτοκριτική για το παρελθόν, ή δε γίνεται καθόλου;
Απ. Φοβούμαι δε γίνεται στο βαθμό που θα έπρεπε. Και με αφορμή αυτό, να έρθω στο τι θα ήθελα από ‘δω και πέρα και να μιλήσω ξανά για την προσωπική μου υπόθεση. Δεν θέλω, λοιπόν, ένα κόμμα στο οποίο ο κάθε πρόεδρος θα παραβιάζει το καταστατικό κατά το δοκούν. Δεν μπορεί να λέει, 19 μέρες προ των εκλογών και κατά τρόπο αυθαίρετο, ένας πρόεδρος ότι κρίνει κάποιον από την εν γένει πολιτική του συμπεριφορά και να μην λέει τι εννοεί. Από το 2007 εγώ δεν μετείχα κυβερνήσεων. Το 2007 επανεξελέγην βουλευτής στο Κιλκίς. Το 2009 η παράταξή μου υφίσταται συντριβή και, για πρώτη φορά, στο νομό Κιλκίς όπου εγώ πολιτεύομαι, η παράταξή μου έρχεται δεύτερη. Εγώ ήμουν το βαρίδιο; Άρα λοιπόν εκ του αποτελέσματος, η απόφαση του προέδρου είναι λαθεμένη και αντιδεοντολογική και έχει κι ένα πολύ κακό εκλογικό αποτέλεσμα. Ποιος κρίνει λοιπόν αυτή την αυθαίρετη απόφαση; Από ποια διαδικασία πέρασε; Αυτά είναι μεγάλα ζητήματα. Είναι ζητήματα δημοκρατίας και αυτονόητης ορθολογικής λειτουργίας ενός κόμματος.
Ερ. Σας διέκοψα, μιλήσατε όμως για τρίτο δρόμο και ρήξεις με το παρελθόν. Πώς τις φαντάζεστε;
Απ. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πριν μπούμε σε λογικές του “πρέπει να μαζέψουμε τη βάση” ή “πρέπει να απευθυνθούμε κυρίως αλλού”, θα πρέπει να αναδείξουμε μια νέα μεταρρυθμιστική ατζέντα. Και αυτή την ατζέντα να τη βάλουμε σε έναν ευρύτατο διάλογο, όχι μόνο μέχρι την εκλογή του αρχηγού, γιατί αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσα σε είκοσι μέρες. Αναφέρομαι σε μια ατζέντα εμβάθυνσης της δημοκρατίας, των θεσμών, της αποτελεσματικότητας του κράτους, της προώθησης ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου, το οποίο θα επαναπροσδιορίζει τα ζητήματα της παραγωγής και αναδιανομής του πλούτου με ξεκάθαρη ιδεολογική και πολιτική βάση. Εγώ βάζω πέντε τίτλους σε αυτήν την ατζέντα.
Ερ. Οι οποίοι είναι;
Απ. Πρώτος τίτλος, τι κράτος θέλουμε. Πρέπει να πούμε ξεκάθαρα για ποιους θέλουμε το κράτος, πόσο κράτος θέλουμε, μέχρι πού θα υπάρχουν αρμοδιότητες στο κέντρο και τι θα εκχωρήσουμε στην περιφέρεια…
Ερ. Να σας θυμίσω ότι το 2004 μιλούσατε για επανίδρυση…
Απ. Θα πρέπει εδώ να κάνουμε αυτοκριτική για μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση στα θέματα αυτά. Δεν προχωρήσαμε, δεν αγγίξαμε το θέμα αυτό στα χρόνια που κυβερνήσαμε. Και υπάρχουν σε αυτό τον τίτλο σημαντικά ζητήματα. Το πώς θα υψώσουμε σύνορα ανάμεσα στην πολιτική εξουσία και σε άλλες εξουσίες, όπως η εξουσία του χρήματος και η μιντιακή εξουσία, η διαπλοκή. Είπαμε πάρα πολλά και πράξαμε πολύ λιγότερα από ό,τι θα ήθελα εγώ, στα θέματα αυτά στα πεντέμισι χρόνια. Θέλω, λοιπόν, να βάλουμε ένα σύνορο ανάμεσα στο κράτος και την πολιτική και τις άλλες μορφές εξουσίας.
Ερ. Δεύτερος τίτλος;
Απ. Τι προτείνουμε για την οικονομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Πώς θα αντιμετωπίσουμε τη νέα παγκοσμιοποιημένη οικονομία δημιουργώντας ευημερία για τους πολίτες. Εδράζοντας τις προτάσεις μας σε μια ξεκάθαρη πολιτική και ιδεολογική βάση, θέλω να ξεκαθαρίσουμε πολύ γρήγορα στη ΝΔ το πώς φανταζόμαστε ότι θα λειτουργήσει η ελεύθερη αγορά και το πώς θα διασφαλίσουμε την κοινωνική αναδιανομή του πλούτου μέσα από στοχευμένες και συγκεκριμένες δράσεις. Διότι στα πεντέμισι χρόνια που κυβερνήσαμε, αυξήσαμε κατά 70% τις κοινωνικές δαπάνες, αλλά δεν στοχεύσαμε αποτελεσματικά συγκεκριμένες ομάδες και δεν πέρασε στην κοινωνία η παρέμβασή μας.
Ερ. Αναδιανομή λέει ότι κάνει, όμως, και η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό…
Απ. Ως αναδιανομή του πλούτου δεν εννοώ έκτακτες εισφορές ή έκτακτα επιδόματα. Αυτά είναι καταστροφικά. Τα έκτακτα επιδόματα φαντάζουν ως ελεημοσύνη που δεν πρέπει να κάνει ένα σύγχρονο κράτος και οι έκτακτες εισφορές μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα σε μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, σε εποχές που έχουν ανάγκη από κεφάλαια. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι θέλουμε ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα που θα ισχύει για δέκα - είκοσι χρόνια. Θα πρέπει να αναδιαρθρώσουμε τις δημόσιες δαπάνες ξεκάθαρα με τρόπο ώστε να παρέχονται σε όλους ίσες ευκαιρίες. Θα πρέπει να πούμε πώς θα στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα, την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα και πώς θα αντιμετωπίσουμε τις ανθρωπογενείς κλιματικές αλλαγές. Εγώ βάζω ορίζοντα στις προτάσεις αυτές το 2021. Πιστεύω ότι μέχρι τότε η ΝΔ, και εκλογικές μάχες θα κερδίσει και θα κυβερνήσει και πρέπει στα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821, να έχουμε ολοκληρώσει ως φιλελεύθερη παράταξη ένα έργο στην Ελλάδα.
Ερ. Ζητάτε συγκεκριμένες δράσεις για το κράτος και την οικονομία λοιπόν…
Απ. Ο τρίτος τίτλος είναι τι προτείνουμε για μια κοινωνική και βιώσιμη Ελλάδα. Θα πρέπει να προβληματιστούμε πώς σε μια ανοικτή Ευρώπη και σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο θα προασπίσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Αναφέρομαι στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, τις εργασιακές σχέσεις και στο πώς θα μπορέσουμε να διασφαλίσουμε - και εδώ θα πρέπει να δεσμευτούμε - ένα ελάχιστο επίπεδο διαβίωσης για όλους. Επίσης, πώς από τη νομοθεσία μας, την κουλτούρα μας και τις κρατικές πρακτικές μας θα απαλείψουμε μια σειρά διακρίσεων που υπάρχουν και σήμερα. Αναφέρομαι σε κοινωνικές διακρίσεις, διακρίσεις λόγω φύλου, σε φυλετικές ή θρησκευτικές διακρίσεις. Υπάρχουν και σήμερα στην Ελλάδα.
Ερ. Θα πρέπει να παραδεχτώ, πως βάζετε στην ατζέντα κάτι που δεν είναι σύνηθες στην παράταξή σας…
Απ. Και όμως. Μετά από πεντέμισι χρόνια φιλελεύθερης και τώρα σοσιαλιστικής διακυβέρνησης, υπάρχουν ακόμα πάρα πολλές διακρίσεις τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Εν συντομία, λοιπόν, ο τέταρτος τίτλος είναι το πώς βλέπω το νέο ρόλο της Ελλάδας σε μια ανοικτή Ευρώπη και έναν ανοικτό κόσμο. Το εύκολο για κάποιους ήταν όλα αυτά τα χρόνια, να αποδεχθούν τον ένα πόλο και να σπεύδουν να συντάσσονται στις επιδιώξεις της εξωτερικής πολιτικής αυτού του πόλου. Έχω, όμως, την άποψη πως θα πρέπει ένα σύγχρονο κράτος της Ευρώπης να πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση ενός νέου πολυπολικού διεθνούς συστήματος. Μέσα από αυτό τον νέο πολυπολικό κόσμο, θα πρέπει να δει η Ελλάδα πώς θα μεγιστοποιήσει τα ερείσματά της για να μπορέσει να προωθήσει και τα εθνικά της συμφέροντα. Και το πέμπτο ζήτημα που θα έβαζα εγώ είναι το τι κόμμα θέλουμε, ως όχημα για μια διαρκή διαβούλευση με τους πολίτες. Δηλαδή πώς θα σπάσουμε τα σύνορα ανάμεσα στα κόμματα και τους πολίτες. Εγώ, λοιπόν, πρότεινα και στο συνέδριο, αυτοί που διεκδικούν την ηγεσία της ΝΔ, να δώσουν απαντήσεις γι’ αυτά τα θέματα και ενδεχομένως για πολλά άλλα.
Ερ. Θεωρείτε ότι τις πήρατε;
Απ. Όχι. Όμως, ουσιαστικά τώρα άρχισε ο διάλογος. Και εκτιμώ ότι μπορούμε μέσα σε έξι μήνες από τώρα, να καταλήξουμε σε ένα συγκεκριμένο φιλελεύθερο ριζοσπαστικό μανιφέστο για μια σύγχρονη και αποτελεσματική διακυβέρνηση. Στη βάση, λοιπόν, αυτών των ξεκάθαρων και συγκεκριμένων απόψεών μας θα μπορούμε, αφενός μεν, να κάνουμε κριτική στην κυβέρνηση και, από την άλλη πλευρά, να διεκδικήσουμε όποτε γίνουν εκλογές, την ψήφο του ελληνικού λαού. Εγώ εκτιμώ ότι από τις πολιτικές και λειτουργικές αδυναμίες που βλέπω στην κυβέρνηση και την αναντιστοιχία που βλέπω ανάμεσα στο τι έλεγε προεκλογικά και στο τι πράττει, πολύ γρήγορα θα ανοίξουν πολιτικά ζητήματα. Δεν είμαι απ’ αυτούς που πιστεύουν ότι το ΠΑΣΟΚ θα κυβερνήσει πολλά χρόνια. Θα κυβερνήσει πολλά χρόνια, αν εμείς δεν τα πράξουμε αυτά. Εάν τα πράξουμε, θα αρχίσουμε να γινόμαστε πάλι ελκυστικοί για πολλούς Έλληνες και τότε, ανεξάρτητα από το αν έφυγαν από τα δεξιά, ή αν έφυγαν από τα αριστερά, θα επιστρέψουν οι πολίτες.
Ερ. Θεωρείτε ότι το γεγονός ότι δεν γίνεται συζήτηση γι’ αυτά τα θέματα δεν δίνει και τα εχέγγυα, για το πώς θα πορευτούν οι αρχηγοί στο μέλλον;
Απ. Ο επόμενος αρχηγός της ΝΔ θα κριθεί στο χρόνο. Πρέπει να του δώσουμε πίστωση χρόνου, ώστε να τον κρίνουμε για το αν αυτά τα οποία λέει θα γίνουν πράξεις όταν θα κληθεί να προεδρεύσει. Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά στη βάση. Ο κόσμος δεν μας πιστεύει εύκολα. Ούτε τον ομιλούντα, ούτε τους τέως, ούτε τους επερχόμενους. Έχει χορτάσει από λόγια. Περιμένει να δει στο καθημερινό πολιτικό τερέν, αν αυτά που λέμε τα εννοούμε. Θα εκλέξουμε ένα πρόεδρο, και υποχρεούμαστε να στρατευτούμε, χωρίς παρεκκλίσεις, πίσω του. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι θα δώσουμε λευκή επιταγή. Οι εποχές των λευκών επιταγών τέλειωσαν με τον Κώστα Καραμανλή.
Ερ. Τελείωσαν;
Απ. Είδαμε πού κατέληξαν οι λευκές επιταγές. Σε έναν πρόεδρο ο οποίος, κατά παράβαση κάθε λογικής, είπε στη Θεσσαλονίκη στην Έκθεση, ότι οι υπουργοί του, οι οποίοι είχαν άλλη άποψη για τις εκλογές, είχαν λαθεμένη άποψη. Ένας πολιτικός μπορεί να έχει μια άποψη και ένας άλλος μια άλλη. Το ποια είναι λαθεμένη ή όχι το κρίνει ο λαός. Και απεδείχθη ότι λαθεμένη ήταν αυτή που υποστήριζε ο κ. Καραμανλής.
Ερ. Μεταξύ των τριών υποψηφίων, εσείς θα πάρετε θέση;
Απ. Δεν έχω πάρει. Κι αυτό δεν κρύβει καμία ιδιοτέλεια. Ήμουν πέντε μέρες βουλευτής το 1996 όταν είπα στον Μιλτιάδη Έβερτ ότι δε θα τον ψηφίσω και πέντε μήνες βουλευτής το 1997, όταν είπα στον Έβερτ, το Σουφλιά, τον Πολύδωρα ότι δεν θα τους ψηφίσω και στον Καραμανλή ότι θα τον ψηφίσω. Τότε ήταν άλλος ο ρόλος, όμως, του κάθε βουλευτή. Σήμερα που πήγαμε στη βάση, εκτιμώ ότι ο νεοδημοκράτης πολίτης που θέλει να επιλέξει αρχηγό δεν χρειάζεται ενδιάμεσους. Και, κυρίως, δεν χρειάζεται διαμεσολαβητές, κατά τον τρόπο με τον οποίο εμφανίζονται κάποιοι προς τη Ντόρα Μπακογιάννη ή προς τον Αντώνη Σαμαρά. Τιμώ αυτούς οι οποίοι έκαναν μια ξεκάθαρη επιλογή και είπαν τι θα ψηφίσουν, δεν μου αρέσουν καθόλου οι διαμεσολαβητές οι οποίοι βγαίνουν κάθε βράδυ στα κανάλια και επιχειρούν να κοντύνουν αυτό τον οποίο δεν έχουν επιλέξει. Μα δεν μπορούμε να δώσουμε τον αρχηγό «κοντό» στην κοινωνία. Πρέπει να τον δώσουμε όσο πιο «ψηλό» γίνεται.
Ερ. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει συμμετοχή; Θα είναι μεγάλη;
Απ. Θεωρώ ότι αν στις είκοσι μέρες πράξουμε όλοι τα αυτονόητα, λογικά θα είναι μεγάλη. Αν δώσουμε την εντύπωση ότι συνεχίζουμε να μαλώνουμε για το παρελθόν και επί προσωπικού, τότε θα μικρύνει. Εάν τα πολιτικά στελέχη μαλώνουμε μεταξύ μας για πρόσωπα - επί πολιτικών μπορούμε να διαφωνήσουμε όσο θέλετε - τότε θα διχάσουμε τη βάση τις προσεχείς 20 μέρες.
Ερ. Κίνδυνο διάσπασης βλέπετε;
Απ. Όχι, όχι. Οποιοσδήποτε από εμάς τρελαθεί και αποφασίσει να φύγει από τη ΝΔ, μη νομίζετε ότι θα τον ακολουθήσουν και πολλοί…
Ερ. Είπατε προηγουμένως ότι στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αρχίζουν να φαίνονται προβλήματα. Πάμε σε κάτι συγκεκριμένο; Είχαμε την πρόσφατη συνεδρίαση του Ecofin και του Eurogroup, όπου αποφασίστηκε αυστηρή επιτήρηση. Πώς το κρίνετε και τι πρέπει να κάνει η ΝΔ;
Απ. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στον τόπο, ότι δεν υπάρχει η καλή Αθήνα και οι κακές Βρυξέλλες. Δεν μας επιβάλλει κανείς να ακολουθήσουμε τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας. Εμείς επιλέξαμε να μπούμε στην ΟΝΕ. Αυτή, όμως, έχει κανόνες. Αν δεν μας αρέσουνε, μπορούμε να φύγουμε και στην επόμενη γενιά να παραδώσουμε 300% του ΑΕΠ χρέος. Θεωρώ πολύ λογικό να τηρούμε τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας. Θεωρώ όμως παράλογο, ενάμισι μήνα μετά τις εκλογές, να μην έχει ξεκαθαρίσει ούτε η κυβέρνηση, ούτε η ΝΔ, το τι οικονομία παραδώσαμε εμείς και τι παρέλαβε το ΠΑΣΟΚ. Είχα πει πως δεν είναι δυνατόν το έλλειμμα να ήταν 6% στις 3 Οκτωβρίου και 12,5% στις 7 του ίδιου μήνα. Ζήτησα από τους έχοντες την ευθύνη της οικονομικής πολιτικής επί ΝΔ, από το Διοικητή της Τραπέζης Ελλάδος και από τους νέους κυβερνώντες, να ξεκαθαρίσουμε στη Βουλή το οικονομικό έδαφος επί του οποίου ξεκίνησε η πορεία της νέας κυβέρνησης -για να ξέρω και τι κριτική της κάνω. Γιατί εδώ πρόκειται ασφαλώς και για άλλο τρόπο υπολογισμού των ελλειμμάτων. Επ’ αυτών έδωσε ενδιαφέρουσες απαντήσεις ο κ. Παπαθανασίου προχτές στη Βουλή.
Ερ. Με τον προϋπολογισμό δεν κάνει, όμως, ένα βήμα για τη λύση του προβλήματος;
Απ. Όχι, δεν κάνει. Θα σας πω σημαντικές αντιφάσεις. Έσπευσε η κυβέρνηση να πει μετεκλογικώς ότι, τις όποιες θετικές αποφάσεις πήρε για ένα ορθολογικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης η κυβέρνηση της ΝΔ, θα τις καταργήσει. Ήδη με αυτό, τον μικρό έστω εξορθολογισμό, το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης φέτος χρειάζεται ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ για να πληρώσει τις συντάξεις μέχρι το τέλος του χρόνου. Του χρόνου θα χρειάζεται πολύ περισσότερο. Στον προϋπολογισμό είδα ότι για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, η κυβέρνηση μειώνει τις δαπάνες κατά 8,4%. Δε γίνονται όλα μαζί….
Ερ. Η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί ότι θα βγάλει από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης τις δαπάνες για την περίθαλψη…
Απ. Μόνο που δεν πάνε σε άλλο κωδικό του προϋπολογισμού οι δαπάνες αυτές….
Ερ. Και το ερώτημα είναι αν μπορεί να το κάνει και τόσο γρήγορα;
Απ. Θα σας πω πού αποτύχαμε εμείς. Εμείς κάναμε μια παρέμβαση εξορθολογισμού της κοινωνικής ασφάλισης, δεν κάναμε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση. Η μεταρρύθμιση προϋποθέτει 50 σημαντικά πράγματα επί των οποίων θα πρέπει να εδράσουμε πολιτικές αποφάσεις. Μια μεγάλη απόφαση είναι να ξεκαθαρίσουμε το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης από δαπάνες προνοιακού χαρακτήρα. Αν θέλει να κάνει πολιτική πρόνοιας το κράτος, να την κάνει με δικά του λεφτά, όχι με χρήματα των ασφαλισμένων. Θα πρέπει, λοιπόν, η πρωτοβάθμια υγεία να φύγει από τα ταμεία και αυτά να έχουν μόνο τις συντάξεις. Η κυβέρνηση στο νέο προϋπολογισμό δεν κάνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο, και μειώνει τη χρηματοδότηση των ταμείων. Πώς θα τα κάνει όλα αυτά; Και να επισημάνω ότι, επ’ αυτών των ζητημάτων δε μπορώ να λέω γενικώς και αορίστως, είμαι κοινωνικά φιλελεύθερος ή ριζοσπαστικά φιλελεύθερος. Το ζήτημα είναι τι προτείνω για τα ζητήματα αυτά.
Ερ. Πάντως και από τις συγχωνεύσεις ταμείων που έχετε κάνει και εσείς ως υπουργός προσωπικά, δεν προκύπτει ότι ο εξορθολογισμός ήταν ιδιαίτερα πετυχημένος. Ο Οργανισμός Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών είναι αυτή τη στιγμή το πιο προβληματικό ταμείο….
Απ. Διότι, όταν είπα στην κυβέρνησή μου κατ’ αρχήν, στους κοινωνικούς εταίρους και στην αντιπολίτευση στη Βουλή πως έχω ένα ταμείο όπως ήταν το παλιό ΤΕΒΕ, όπου η αναπλήρωση της σύνταξης είναι 120% -δηλαδή αν έχεις 100 ευρώ, μισθό παίρνεις σύνταξη 120- όταν παγκοσμίως η αναπλήρωση δεν ξεπερνά το 80%, όταν λοιπόν πήγα να πω το αυτονόητο, βρήκα απέναντί μου πριν απ’ όλα, την κυβέρνησή μου, αλλά και τους κοινωνικούς εταίρους και το ΠΑΣΟΚ. Περιμένω να δω τι θα κάνει το ΠΑΣΟΚ τώρα. Αλλά θέλω και το κόμμα μου να ξεκαθαρίσει με εντιμότητα τη στάση του απέναντι στους Έλληνες…
Ερ. Γυρίζοντας πίσω στο χρόνο, στο 2004… Τα προβλήματα του ασφαλιστικού δεν ήταν εμφανή; Γιατί η ΝΔ καθυστέρησε τόσο;
Απ. Το Φλεβάρη του 2006 πήρα εντολή από τον πρωθυπουργό να προχωρήσω στον εξορθολογισμό του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, το ίδιο βράδυ που μου ανακοίνωσε ότι θα μου αναθέσει το υπουργείο Απασχόλησης. Μου είπε ότι το κύριο θέμα θα ήταν η αναμόρφωση και η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος. Τον ερώτησα, «προ των εκλογών του 2008;» γιατί τότε έληγε η θητεία της κυβέρνησης. Μου απάντησε ότι ως τότε θα έπρεπε να προετοιμάσω το έδαφος για μια μεταρρύθμιση, την οποία την τοποθετούσε στις πρώτες εβδομάδες μιας νέας τετραετίας. Ξεκίνησα, λοιπόν, στη βάση ενός σφιχτού χρονοδιαγράμματος, αφού συμφώνησα με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό της Οικονομίας το καλοκαίρι του 2006 σε 50 πράγματα, επί των οποίων θα εδράζαμε τις πολιτικές μας αποφάσεις. Λυπούμαι που είμαι αναγκασμένος να πω ότι πολύ λίγα από αυτά τα πράγματα, τα παρουσιάσαμε ως μεταρρύθμιση. Τις σημαντικές πολιτικές αποφάσεις δεν τις πήραμε. Τις στείλαμε στους επόμενους. Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, έχουμε την πολύ μεγάλη ευθύνη να αφήσουμε τους λαϊκισμούς, τα εύκολα και μεγάλα λόγια και να στηρίξουμε μια κυβέρνηση, αν αυτή θελήσει να εξορθολογίσει το ασφαλιστικό σύστημα.
Ερ. Μεταρρύθμιση δεν θα κάνατε ούτως ή άλλως, όμως, αφού μπλέξατε στην ιστορία των ομολόγων μετά…
Απ. Έμπλεξα ή με μπλέξανε σε μια ιστορία, στην οποία δεν είχα καμία κυβερνητική ευθύνη.
Ερ. Είχατε, όμως, την εποπτεία των ταμείων…
Απ. Επί της νομιμότητας. Ό,τι έπρατταν τα ταμεία ήταν απολύτως νόμιμο μέχρι και σήμερα.
Ερ. Θα μάθουμε κάποτε την άποψή σας γι’ αυτή την υπόθεση;
Απ. Την έχω πει την άποψη μου. Μπορώ να σας επαναλάβω, πως το υπουργείο Απασχόλησης, ούτε επί των ημερών μου, ούτε και μετά, δεν εκδίδει ομόλογα, δεν ελέγχει τους φορείς που τα διακινούν. Επίσης, ότι απαγορεύεται η κυβέρνηση και το υπουργείο Απασχόλησης να παρεμβαίνουν στη σκοπιμότητα των αποφάσεων ανεξαρτήτων διοικήσεων. Απαγορεύεται. Η κυβέρνηση είναι εδώ για να ελέγχει τη νομιμότητα. Εάν νομίμως συνεκλήθη ένα συμβούλιο, εάν αγόρασε νόμιμο προϊόν που εκδόθηκε από ελληνικές τράπεζες ή από το ελληνικό δημόσιο. Μέχρι τώρα δεν αποδείχθηκε τέτοια παρανομία. Εάν παίζονταν παιχνίδια ανάμεσα σε πονηρούς χρηματιστές ή ανίδεες διοικήσεις, αυτά είναι θέματα δικαιοσύνης. Εγώ έστειλα την υπόθεση στη δικαιοσύνη. Όμως, τους πονηρούς χρηματιστές τους επόπτευαν άλλες αρχές, όχι το υπουργείο Απασχόλησης…
Ερ. Τη χρεωθήκατε όμως…
Απ. Εγώ ανέλαβα ένα πολιτικό κόστος, έτσι γίνεται στην πολιτική. Όμως, ο πολιτικός χρόνος της κρίσης γι’ αυτά, ήταν η εποχή του 2006-2007 και δεν δέχομαι, αφού δεν αποδείχτηκε και ούτε μπορούσε να αποδειχτεί, κάποια εμπλοκή του πολιτικού δυναμικού του υπουργείου Απασχόλησης, να συνεχίζουν κάποιοι να αφήνουν μια αχλή και ένα σκοτάδι γύρω από αυτήν την υπόθεση. Μου δίνετε, όμως, την ευκαιρία να σας πω ότι θα ήμουν πολύ ευτυχής, αν η ΝΔ γι’ αυτό το θέμα και για άλλα, είχε προχωρήσει στη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών. Και θα ήμουν εξαιρετικά ευτυχής, αν το ΠΑΣΟΚ θελήσει να προχωρήσει σε Εξεταστικές Επιτροπές.
Ερ. Ζητάτε Εξεταστική Επιτροπή για τα ομόλογα;
Απ. Εάν το ΠΑΣΟΚ αντέχει. Δεν ξέρω αν αντέχει. Διότι, ενδεχομένως, μια πλήρης διαλεύκανση θα έθιγε πολλούς. Πάντως όχι εμένα. Παρεμπιπτόντως, εγώ την είχα ξεκινήσει και, αν θέλετε, να σας πω και στοιχεία που αποδεικνύουν ότι συγκρούστηκα για να βρω την αλήθεια. Στις 4 Μαΐου του 2007 έληγε η προθεσμία ενός διαγωνισμού που είχα προκηρύξει τότε, για να βρεθεί ένας σοβαρός οίκος, ο οποίος θα έκανε μια αξιόπιστη αποτίμηση για το εύλογον τίμημα των προϊόντων που αγόραζαν τα ταμεία. Αν θέλει λοιπόν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μπορεί να ενεργοποιήσει το διαγωνισμό ο οποίος δεν προχώρησε μετά από τη δική μου αποχώρηση. Να κάνουμε μια πλήρη αποτίμηση του τι αγόρασαν τα ταμεία, το εύλογον τίμημα των προϊόντων από το 2000 μέχρι το 2009 και να δούμε ποιοι είχαν την ευθύνη γι’ αυτά που αγόραζαν τα ταμεία …
Ερ. Και μια τελευταία, προσωπική ερώτηση. Έχετε ακόμα τη δυνατότητα να επιστρέψετε στην Κομισιόν. Θα την εκμεταλλευτείτε, ή θα παραμείνετε στην πολιτική;
Απ. Κύριε Γαλιατσάτο, είχα την ευλογία αν θέλετε, σε ηλικία 26 ετών το 1980, λίγο πριν από την ένταξη, έχοντας πετύχει σε έναν διεθνή διαγωνισμό να μπω στο διεθνές προσωπικό ενός μεγάλου και σημαντικού οργανισμού. Δούλεψα δώδεκα χρόνια στις Βρυξέλλες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σ’ όλο αυτό το διάστημα που έκανα πολιτική, ήμουν με ειδική άδεια. Σήμερα θεσμικά, πρέπει να γυρίσω στη δουλειά μου στις Βρυξέλλες. Επιλέγω, όμως, να μείνω στην Ελλάδα και να συνεχίσω πολιτική.
Θα συνεχίσω δουλεύοντας στην Ελλάδα, γιατί δεν έχω ούτε προσωπική περιουσία να ξοδεύω, ούτε αποφάσισα στα 55 μου να γίνω συνταξιούχος. Και θα συνεχίσω για να δώσω - μέσα από τις τάξεις της φιλελεύθερης παράταξης - μια τελευταία ευκαιρία στον εαυτό μου να με κρίνουν οι πολίτες του Κιλκίς, οι οποίοι με έκριναν. Δεν μπορώ να σταματήσω την πολιτική στη βάση μιας αντιδεοντολογικής, αντικαταστατικής και πολιτικά λαθεμένης απόφασης του απερχομένου προέδρου. Δική μου φιλοδοξία και η δική μου πρόκληση είναι να με κρίνουν οι συμπολίτες μου. Στις εκλογές του 2009, όλες οι ενδείξεις έδειχναν ότι θα με έκριναν θετικά. Αν τώρα θελήσουν να με στείλουν στο σπίτι μου, ας με στείλουν αυτοί. Αυθαίρετες, φεουδαρχικού χαρακτήρα αποφάσεις, όπως αυτή του κ. Καραμανλή δεν μπορούν να με σταματήσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου