Με πρόσχημα το περιβάλλον και την απόκτηση καινούριων αυτοκινήτων από τους Έλληνες, η κυβέρνηση επιβάλλει ένα νέο χαράτσι στους πολύπαθους ιδιοκτήτες παλαιών μεσαίων αυτοκινήτων.
Η τροπολογία του ΥΠΕΧΩΔΕ για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων στην Ελλάδα και την αντικατάστασή τους με νεότερα και λιγότερο ρυπογόνα κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή. Μένει τώρα να αποδειχθεί στην πράξη εάν η τροπολογία εξασφαλίζει στην κυβέρνηση νέες «πράσινες» εισπράξεις ή πρόκειται για μία ειλικρινή προσπάθεια ανανέωσης του γερασμένου στόλου των αυτοκινήτων μας.
Στην τροπολογία ορίζεται ότι τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται στο εξής όχι μόνο ανάλογα με τον κυβισμό των οχημάτων, αλλά με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν.
Για την εφαρμογή των νέων μέτρων, τα οχήματα κατατάσσονται με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα τους και ανάλογα με την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους, σε τέσσερις κλάσεις.
Σύμφωνα με την τροπολογία, οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα επιβαρύνονται ως εξής:
- Για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης κλάσης Α, τα υφιστάμενα ετήσια τέλη μειώνονται κατά 18 ευρώ,
- κλάσης Β, αυξάνονται κατά 50 ευρώ,
- κλάσης Γ, αυξάνονται κατά 100 ευρώ,
- κλάσης Δ, αυξάνονται κατά 150 ευρώ.
Για τα υβριδικά και για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και για τα οχήματα υδρογόνου με κυβισμό μέχρι 1.928 κ.ε. που ανήκουν στην κλάση Α, δεν οφείλονται τέλη κυκλοφορίας, ενώ για τα οχήματα αυτά με μεγαλύτερο κυβισμό, τα τέλη κυκλοφορίας περιορίζονται στο ήμισυ των προβλεπομένων.
Για τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά οχήματα δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης κλάσης Α τα τέλη μειώνονται κατά 30%, κλάσης Β αυξάνονται κατά 10%, κλάσης Γ αυξάνονται κατά 15%, κλάσης Δ αυξάνονται κατά 20%.
Για την προμήθεια του σήματος τελών κυκλοφορίας από τα πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (τράπεζες κ.λ.π.) είναι απαραίτητη στο εφεξής η προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.
Η αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας εφαρμόζεται για τα τέλη του έτους 2010 στα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και για τα τέλη του έτους 2011 στα φορτηγά.
Η επιπλέον διαφορά των τελών κυκλοφορίας, που προκύπτει από την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων και των ήδη καταβαλλομένων εισφορών με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, αποτελεί, στο σύνολό της, έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.
Απόσυρση
Οικονομικά κίνητρα παρέχονται για την αποδεδειγμένη απόσυρση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή μεγάλης ηλικίας, τα οποία κλιμακώνονται, ανάλογα με τον κυβισμό τους, ως εξής:
- 500 μέχρι 2.200 ευρώ για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης,
- 500 μέχρι 2.000 ευρώ για τα ελαφρά φορτηγά (μέχρι 1,5 τ.) και
- 3.000 μέχρι 9.000 ευρώ για βαρέα φορτηγά.
Παράλληλα, προβλέπεται ότι τα προαναφερόμενα ποσά (κίνητρα) προσαυξάνονται κατά 1.000, 1.500 και 4.000 ευρώ αντίστοιχα, στην περίπτωση αντικατάστασης με αγορά καινούριου ή μη οχήματος.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, τα μέτρα αυτά εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο, που στοχεύει στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα, θεωρώντας ότι η θέσπισή τους θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο κυκλοφορίας των «ηλικιωμένων» οχημάτων.
Όπως δήλωσε στη zougla.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Απόστολος Πετιμεζάς, «τα κίνητρα είναι ικανοποιητικά σε ό,τι αφορούν τα πραγματικά ποσά και κινούνται στα ευρωπαϊκά επίπεδα. Η διαφορά μας είναι ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ελλάδα κυμαίνεται στα 12,5 χρόνια, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός είναι 6,5 χρόνια. Ελπίζουμε ότι τα μέτρα αυτά θα τονώσουν την αγορά και θα βοηθήσουν τον μέσο Έλληνα που έχει τώρα την ευκαιρία να αποκτήσει ένα καθαρότερο μεσαίο αυτοκίνητο».
Τα προτεινόμενα στην τροπολογία δεν φαίνεται να απαντούν στα ερωτήματα που έθεσαν οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων -ειδικότερα των παλαιότερων από το 1995- όταν δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της. Βασική διαφωνία αποτελεί, φυσικά, το bonus της απόσυρσης, που οι καταναλωτές θεωρούν πολύ μικρό για να αποτελέσει κίνητρο αγοράς νεότερου αυτοκινήτου.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της τροπολογίας
Τα «κέρδη» για το περιβάλλον
Σε ό,τι αφορά στα περιβαλλοντικά «κέρδη», οι συντάκτες της τροπολογίας υπολογίζουν ότι με την εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης θα επιτευχθεί μείωση κατά 25% των εκπομπών οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων, και κατά 35% των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων.
Ένα επιπλέον κίνητρο για την αγορά νέου οχήματος αποτελεί η θέσπιση «πράσινου δακτυλίου», σύμφωνα με τον οποίο από 1η Σεπτεμβρίου 2011 θα εισέρχονται στον δακτύλιο της Αθήνας τα λιγότερο ρυπογόνα οχήματα, τα οποία θα σημαίνονται με ειδικά έγχρωμα σήματα.
Για τα ΙΧ και τα ημιφορτηγά, προβλέπεται η εφαρμογή του δακτυλίου ως εξής:
- Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων (δηλαδή τα οχήματα άνω της 15ετίας) θα εισέρχονται εντός του δακτυλίου μόνο στις ώρες που αυτός δεν ισχύει.
- Τα «καθαρά» οχήματα, δηλαδή τα καινούρια, τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/Km, θα εισέρχονται ελεύθερα όλες τις ώρες,
- Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα ακολουθούν το μέτρο «μονά – ζυγά» όπως και σήμερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου