Τετάρτη, 1 Οκτωβρίου 2014

Άπορη με χρέος 4 εκατ. ευρώ



Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος


Μένει σε ένα σπίτι το οποίο δεν διαθέτει ούτε ψυγείο, ούτε κουζίνα. Έχει 67% αναπηρία, είναι διαβητική και δεν είναι λίγες οι φορές που, λόγω έλλειψης χρημάτων και φαρμάκων, αναγκάζεται να πίνει νερό με στημένα λεμόνια.

Η εφορία ζητεί από την 67χρονη άπορη τέσσερα εκατομμύρια ευρώΤην ίδια ώρα, ο ίδιος άνθρωπος, πληρώνοντας ένα λάθος του παρελθόντος το οποίο έμελλε να του αλλάξει τη ζωή, καλείται να καταβάλει στο κράτος κάτι παραπάνω από τέσσερα εκατομμύρια ευρώ!

Ο λόγος για την κυρία Δήμητρα Τζιγγίζη, η οποία πριν από αρκετά χρόνια είχε την ατυχία να βρεθεί στον δρόμο ορισμένων μελών του κυκλώματος παράνομων επιστροφών ΦΠΑ που δρούσε στη συμπρωτεύουσα.

Ήταν τότε που η κυρία Δήμητρα εργαζόταν στον Δήμο Θεσσαλονίκης ως καθαρίστρια και δέχτηκε ένα τηλεφώνημα από μία λογίστρια και έναν άνδρα οι οποίοι της είπαν ότι αν ήθελε να δουλέψει και να βγάλει χρήματα, θα μπορούσε να συμμετέχει σε μια εταιρεία υφασμάτων που επρόκειτο να ανοίξει.


Αυτό που δεν της είπαν είναι ότι η εταιρεία αφενός θα ήταν στο όνομά της και αφετέρου ότι η επιχείρηση ήταν βιτρίνα με μόνη δραστηριότητα τις εικονικές συναλλαγές και τις παράνομες επιστροφές ΦΠΑ.

Εν τέλει αποδείχθηκε ότι πίσω από το κόλπο βρίσκονταν τέσσερις εφοριακοί της Α’ ΔΟΥ Θεσσαλονίκης, ορισμένοι εκ των οποίων είναι ήδη έγκλειστοι σε σωφρονιστικά καταστήματα της χώρας.

Στην κυρία Τσιγγίζη ασκήθηκε ποινική δίωξη και καταδικάστηκε σε φυλάκιση τριών ετών. Η δικαστική περιπέτειά της τελείωσε, αυτό που παρέμεινε όμως είναι η ζημιά που είχε υποστεί το Δημόσιο από τη δράση του κυκλώματος.

Ως αποτέλεσμα, η εφορία κοινοποίησε στην 67χρονη ειδοποιητήριο, με το οποίο της ζητάει το εξωφρενικό ποσό των 4.337.849 ευρώ (!) παρόλο που, όπως αποδέχθηκε και το δικαστήριο, τα χρήματα από την απάτη δεν κατέληγαν στην ίδια αλλά στα μέλη του κυκλώματος.



Η αφήγησή της σοκάρει…


Η κομπίνα με το ΦΠΑ

Εκτεταμένη ήταν η έρευνα που είχε πραγματοποιήσει τo zougla.gr για το κύκλωμα παράνομων επιστροφών ΦΠΑ το οποίο δρούσε επί σειρά ετών στη Θεσσαλονίκη.

Αφορμή της έρευνας στάθηκαν αναφορές και καταγγελίες του «νούμερο ένα» οφειλέτη του Δημοσίου,Αφορμή για την έρευνα στάθηκαν αναφορές και καταγγελίες του «νούμερο ένα» οφειλέτη του Δημοσίου, Νίκου Κασιμάτη Νίκου Κασιμάτη. Το περιεχόμενο τους, το οποίο βρίσκεται στη διάθεση των Αρχών από τον Ιούνιο του 2010 και δημοσιεύθηκε μέσω του zougla.gr, δημιούργησε θόρυβο και προκάλεσε εισαγγελικές διώξεις.

Στο επίκεντρο των αναφορών του Κασιμάτη βρίσκονταν το «κόλπο» που είχε στηθεί και αφορούσε στην παράνομη επιστροφή Φ.Π.Α. σε εταιρείες φαντάσματα, οι οποίες, κάθε μήνα, εισέπρατταν δυσθεώρητα ποσά.

Το «colpo grosso» απαιτούσε απόλυτη εμπιστοσύνη και συνεργασία των υπευθύνων της ΔΟΥ με άτομο της απολύτου εμπιστοσύνης τους, συνήθως λογιστή, ή με τον υπεύθυνο κάθε κυκλώματος, ο οποίος ήταν ήδη δοκιμασμένος και φερέγγυος.

Ο εικονικός έλεγχος
Όταν ένας επιχειρηματίας ή επιχείρηση αιτείτο επιστροφή Φ.Π.Α. «για εξαγωγές που δήθεν πραγματοποίησε», έπρεπε να καταθέσει αίτηση προς την αρμόδια ΔΟΥ, προσκομίζοντας συγχρόνως και τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Η αίτηση θα έπρεπε να πρωτοκολληθεί, να γραφτεί στο μητρώο των επιχειρήσεων που δικαιούνταν Φ.Π.Α. και να ανοίξει καρτέλα. Στη συνέχεια ο φάκελος θα έπρεπε να παραδοθεί στον προϊστάμενο του γραφείου Φ.Π.Α. και να αρχίσει ο έλεγχος από τέσσερις υπαλλήλους της οικονομικής υπηρεσίας, οι οποίοι θα έπρεπε να μεταβούν στην έδρα της επιχείρησης.

Ωστόσο, τίποτα από τα παραπάνω δεν συνέβαινε…

Οι «ταρίφες» των επιθεωρητών

Στα υπομνήματά του προς την εισαγγελία Θεσσαλονίκης, ο μεγαλοφειλέτης του Δημοσίου περιέγραφε με τον πλέον γλαφυρό τρόπο τον ρόλο που διαδραμάτιζε η κάστα των «λευκών κολάρων» στη μεγάλη κομπίνα των παράνομων επιστροφών Φ.Π.Α.

Σύμφωνα με τις αναφορές του αλλά και στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση της zougla.gr, οι εμπλεκόμενες Δ.Ο.Υ. επέστρεφαν κάθε μήνα περίπου τρία δισεκατομμύρια δραχμές (!) σε εταιρείες που όχι μόνο δεν έκαναν εξαγωγές αλλά δεν υπήρχαν καν!

Μόνο η Α’ ΔΟΥ Θεσσαλονίκης για ένα επτάμηνο επέστρεψε σε 19 ανύπαρκτες επιχειρήσεις περισσότερα από πέντε δισεκατομμύρια δραχμές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: