ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΜΟΣ ΜΕ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΕΩΣ 5%...

. Ρεπορτάζ : Δήμητρα Σκούφου
Ανατιμήσεις σε δεκάδες προϊόντα σούπερ μάρκετ άρχισαν να εμφανίζονται ξαφνικά από τις αρχές του έτους στα ράφια, παρά τις συγκρατημένες αγορές από τα νοικοκυριά λόγω της οικονομικής κρίσης. Βιομηχανίες αλλά και εισαγωγικές εταιρείες... έχουν ήδη ανοίξει τον πρώτο κύκλο αυξήσεων του 2010. Οι ανατιμήσεις κυμαίνονται από 2% έως 5% και αφορούν περίπου 700 προϊόντα, παρά το γεγονός ότι οι τιμές αρκετών πρώτων υλών έχουν μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες.
Την ίδια ώρα, φόβους για νέες αυξήσεις τιμών και κερδοσκοπικά παιχνίδια στην αγορά εκφράζουν οι εκπρόσωποι εμπόρων και βιοτεχνών εξαιτίας των προβλημάτων που δημιουργούνται στην τροφοδοσία της αγοράς από τα μπλόκα των αγροτών. Ήδη με δυσκολία γίνεται ο ανεφοδιασμός των επιχειρήσεων σε πρώτες ύλες, ενώ τα μεταφορικά τους έχουν επιβαρυνθεί κατά 5% σε σχέση με το κόστος πριν από την έναρξη των κινητοποιήσεων, το οποίο το επόμενο διάστημα θα περάσει και στις τιμές των προϊόντων.


Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη ενημερωθεί από τους προμηθευτές τους για αυξήσεις σε προϊόντα ακόμη και διπλάσιες του πληθωρισμού, ενώ ανησυχία επικρατεί στο υπουργείο Οικονομίας προκειμένου να προλάβουν και νέες, μεγαλύτερες ανατιμήσεις. Σύμφωνα με τους λιανεμπόρους, αρκετές επιχειρήσεις έχουν ήδη παραλάβει τιμοκαταλόγους με αυξήσεις τιμών, τις οποίες ήδη περνούν στα προϊόντα. Συγκεκριμένα αφορούν αυξήσεις σε γαλακτοκομικά (έως 3,2%), σοκολάτες (έως 3,5%), αλάτι (έως 3,5%), αλλαντικά (έως 4%), καφέδες (έως 5%), τσάι (έως 3%), κακάο (έως 4,5%), πατατάκια (έως 3%), σνακ (έως 2,5%), μπισκότα και κρουασάν (έως 5%), μαρμελάδες (έως 3%). Επίσης αυξήσεις αναμένονται και σε άλλες κατηγορίες ειδών όπως είναι τα ζυμαρικά, οι ξηροί καρποί, τα έτοιμα γεύματα και τα είδη καθαρισμού για το σπίτι.
Οι πρώτες του 2010
Οι ανατιμήσεις αυτές, οι οποίες αναμένεται να περάσουν στα ράφια έως το τέλος του Φεβρουαρίου, είναι οι πρώτες του 2010. Πάντως, ακόμη μία φορά η καθοδική πορεία των τιμών των πρώτων υλών δεν φαίνεται να επηρεάζει τις τιμές των προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων που παραμένουν στα ύψη. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν στον Οκτώβριο του 2009, στην Ελλάδα η τιμή του μαλακού σιταριού έχει μειωθεί σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2008 κατά 30%, το σκληρό σιτάρι κατά 27%, το καλαμπόκι κατά 13%, το χοιρινό κρέας κατά 14%, το ελαιόλαδο κατά 14,5%, ενώ το μοσχαρίσιο κρέας και το κρέας πουλερικών παρατηρείται αύξηση 1% και 6%, αντιστοίχως. Ωστόσο, δεν μειώθηκαν ανάλογα και οι τιμές στα τρόφιμα που αγοράζουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Αναζητούν λύσεις
Το υπουργείο Οικονομίας αναζητά τρόπους παρεμβάσεων ώστε να μπορέσει να ανακόψει το κύμα νέων αυξήσεων, το αποτέλεσμα των οποίων όμως θα κριθεί στην πράξη. Ήδη έθεσε σε λειτουργία το Ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο Τιμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο μικροσκόπιο των αρμόδιων υπηρεσιών της έχουν τεθεί και οι εκπτώσεις που δίνουν οι επιχειρήσεις προς τις αλυσίδες σούπερ μαρκετ, με στόχο αυτές τελικά να περνούν στον καταναλωτή. Επίσης από το τέλος του 2009 με αγορανομική διάταξη οι επιχειρήσεις, βιομηχανίες, λιανεμπορικές και εταιρείες παροχής υπηρεσιών κατά την υποβολή των τιμοκαταλόγων τους πρέπει να ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές για τον κωδικό κάθε προϊόντος, την παλιά τιμή και την ημερομηνία ισχύος της, τη νέα τιμή, όπως επίσης και την ημερομηνία έναρξής της, την ποσοστιαία μεταβολή της και αναλυτικά το είδος στο οποίο ανήκει το προϊόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Άδωνις φαντάζεται μέρες του 1917

Ο Άδωνις Γεωργιάδης από την ασφάλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου, που φρουρείται σαν «αστακός», ρίχνει κλεφτές ματιές έξω, στην πλατεία...